Beeldbellen vergroot sociale contacten
Toen in de coronaperiode geen familiebezoek mogelijk was, kreeg iedere woongroep een iPad. Daarmee konden cliënten beeldbellen met hun familie. Een aantal woongroepen ging er enthousiast mee aan de slag maar andere gebruikten de iPad nauwelijks. Omdat beeldbellen de sociale contactenkring van cliënten kan vergroten - ook na corona - startte het innovatieproject beeldbellen.
Linda Eilers-Verheijden, trainee senior begeleider Wilgendreef, leidt het innovatieproject. Ze vertelt: “Niet iedereen weet goed hoe beeldbellen werkt. We zijn er ‘uit nood’ in een crisis mee gestart, maar hoe ga je er daarna mee verder? Beeldbellen is een prachtige manier om contact te houden met familie en vrienden. We sloten daarom aan bij ‘Innovatie-impuls Gehandicaptenzorg’ van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Dit programma beoogt voor cliënten en zorgverleners toepassing van technologie gemakkelijker te maken. Daarbij ondersteunen externe adviseurs en experts.
Vragen
Linda: “De projectgroep in Kempenhaeghe kijkt vooral naar (praktische) zaken. Is er overal wifi? Kan de iPad op alle slaapkamers worden gebruikt? Weet iedereen hoe het werkt? Heb je een speciale houder nodig zodat je de iPad vanuit je rolstoel kunt bedienen?” De iPads worden alleen gebruikt voor beeldbellen. Ze zijn door de afdeling Informatisering & Automatisering beveiligd en ingericht met Skype en Facetime. De projectgroep heeft een handleiding over beeldbellen gemaakt.
Linda: “Tot nu toe wordt niet overal optimaal gebruik gemaakt van de iPads. Dat is jammer. Op Wilgendreef was er in coronatijd maar een klein groepje dat wilde beeldbellen. Wilgendreef telt oudere cliënten die niet direct uit de voeten kunnen met een iPad. En dat gold ook voor medewerkers”, lacht Linda. Inmiddels hebben alle betrokkenen van Wilgendreef kennisgemaakt met beeldbellen. Van de 24 bewoners reageerden de meesten enthousiast. Een volgende stap is het beeldbellen per cluster meer gestructureerd in te voeren.
Voor Linda is de meerwaarde van beeldbellen duidelijk: “Een van onze bewoners heeft ouders in Engeland. Via Skype kunnen ze nu regelmatig contact met elkaar hebben. Ook voor oudere familieleden die niet zo makkelijk meer reizen, kan beeldbellen een uitkomst zijn. Zelfs onze bewoner van 91 maakt nu tweewekelijks gebruik van beeldbellen!”
Een artikel over beeldbellen verscheen in het kwaliteitsrapport van Centrum voor Epilepsiewoonzorg. Bent u benieuwd naar het hele magazine of naar andere innovatie initiatieven van het centrum? Klik dan hier!
Neem ook eens een kijkje op de cliëntenwebsite van Centrum voor Epilepsiewoonzorg Kempenhaeghe.